Barcelona posa en marxa un nou tram de tramvia que connecta la plaça de Glòries amb la plaça Verdaguer, marcant una fita en la mobilitat sostenible de la ciutat
Aquest projecte, sota la direcció d'obra de SOCOTEC a la UTE DO TRAM DIAGONAL, destaca per ser el primer a Espanya a implantar un sistema d'alimentació per terra (APS), una tecnologia innovadora que elimina la necessitat de catenària i millora l'estètica urbana.
El nou tram, d'uns 2 quilòmetres, forma part de la línia T4 del TramBesòs i ha suposat una inversió de 63 milions d'euros.
Amb quatre noves parades estratègicament situades (Glòries, Monumental, Sicília i Verdaguer), aquest servei ofereix una connexió ràpida i eficaç entre els dos punts, amb un temps de trajecte estimat de només 7 minuts. S'estima que donarà servei a uns 24.000 passatgers diaris, ajudant a reduir el trànsit i fomentar l'ús del transport públic.
Un sistema APS pioner a Espanya
El sistema APS funciona subministrant energia només als carrils ocupats pel vehicle, eliminant qualsevol risc quan no s'utilitza. Aquesta tecnologia, a més de millorar l'estètica urbana, facilita la integració del tramvia en l'entorn i redueix els costos de manteniment.
PROJECTES LINEALS
Enginyeria integrada en totes les fases
Com ha destacat Amadeu Abril, responsable de direcció d'obra de SOCOTEC,
"la nostra àmplia experiència en projectes ferroviaris i la implantació de BIM ens han permès oferir una enginyeria integral per a aquest nou tram tramvial. Des del disseny fins a les inspeccions de soldadura, hem garantit la qualitat i eficiència del treball, complint amb els més alts estàndards de seguretat i sostenibilitat.
La digitalització ha estat clau per optimitzar processos, detectar possibles interferències i garantir un funcionament fiable del nou tramvia
Com ha destacat Amadeu Abril, responsable de direcció d'obra de SOCOTEC,
"la nostra àmplia experiència en projectes ferroviaris i la implantació de BIM ens han permès oferir una enginyeria integral per a aquest nou tram tramvial. Des del disseny fins a les inspeccions de soldadura, hem garantit la qualitat i eficiència del treball, complint amb els més alts estàndards de seguretat i sostenibilitat.
La digitalització ha estat clau per optimitzar processos, detectar possibles interferències i garantir un funcionament fiable del nou tramvia
"La coordinació BIM ha estat fonamental per gestionar de manera centralitzada tota la informació del projecte en temps real, facilitant la coordinació entre els 9 lots del projecte i tots els agents implicats. Aquesta metodologia ha assegurat la transparència en la gestió del projecte de l'Àrea de Transport Metropolità i ha establert les bases per a la integració amb un model SIG, permetent una gestió de dades encara més eficient i en temps real".
La transformació de Glòries encara està en marxa
La inauguració d'aquest nou tram suposa un pas important cap a la connexió completa de les xarxes de tramvies del Trambaix i del Trambesòs a través de la Diagonal. A llarg termini, es preveu que aquesta connexió creï una xarxa tranviària més extensa i eficient, millorant encara més la mobilitat a tota la ciutat.
Paral·lelament, avancen a bon ritme les obres de remodelació de la plaça de les Glòries, on l'equip de SOCOTEC també participa en les obres de direcció. Un cop finalitzada, la ciutadania podrà gaudir d'un espai públic completament renovat i millor connectat.
Impulsant la mobilitat sostenible i la transformació urbana
Compromís SOCOTEC