La connexió del Tramvia diagonal: Urbanisme i mobilitat en una obra Singular que unirà Barcelona de punta a punta
Informació general
- Data (any): 2022 – en curso
- Client: BIMSA y ATM
- Ubicación: Barcelona - Espanya
- Propietat fotografía: ©SOCOTEC Spain
SOCOTEC, amb la seva reconeguda expertise en direcció d'obra per a projectes d 'infraestructures de mobilitat a Barcelona, participa en la connexió de les xarxes de tramvia Trambaix i Trambesòs a través de la Diagonal. Aquest projecte d 'enginyeria singular d'urbanisme i mobilitat es realitza en dues fases i té com a objectiu millorar la connectivitat del transport públic a la ciutat.
Actualment, la xarxa de tramvies compta amb dos subredes independents: el Trambaix (que recorre 7 municipis del Baix Llobregat i Barcelonès) i el Trambesòs (que recorre 3 municipis del Barcelonès). La longitud total és de 29,2 km amb 56 parades. La demanda s'ha triplicat des del 2004 i està creixent a ritmes superiors a la resta del Sistema de Transport Públic Metropolità. Les parades més utilitzades són els intercanviadors de Glòries, Maria Cristina, Cornellà Centre, Can Rigal, Sant Adrià i Francesc Macià.
Parleu amb els nostres experts
OBJECTIUS
Direcció d' obra connexió del tramvia Diagonal
Ampliació del tramvia per assolir un model de mobilitat sostenible que contribueixi a un model urbà més saludable. La connexió del tramvia augmentarà la demanda d'ús del propi tramvia i d'altres modes de transport públic i de la bicicleta.
Resoldrà un sistema interromput i facilitarà les relacions entre els 9 municipis de l'àrea metropolitana, millorant l'accessibilitat en transport públic dels habitants del Barcelonès Nord i del Baix Llobregat al centre neuràlgic de la ciutat de Barcelona. Connectar la xarxa del tramvia és una gran oportunitat per facilitar els desplaçaments entre els 9 municipis metropolitans servits pel tramvia.
Ampliació del tramvia per assolir un model de mobilitat sostenible que contribueixi a un model urbà més saludable. La connexió del tramvia augmentarà la demanda d'ús del propi tramvia i d'altres modes de transport públic i de la bicicleta.
Resoldrà un sistema interromput i facilitarà les relacions entre els 9 municipis de l'àrea metropolitana, millorant l'accessibilitat en transport públic dels habitants del Barcelonès Nord i del Baix Llobregat al centre neuràlgic de la ciutat de Barcelona. Connectar la xarxa del tramvia és una gran oportunitat per facilitar els desplaçaments entre els 9 municipis metropolitans servits pel tramvia.
Descripció del Projecte
La Direcció d' obra de la connexió del tramvia per la Diagonal uneix les xarxes del Trambaix, situada al nord de Barcelona, i del Trambesòs, al sud. Aquesta obra implica unir Plaça de Glòries amb l'extrem de la Diagonal. La primera fase, actualment en execució, connecta Plaça de Glòries amb Passeig de Sant Joan, incloent parades a Monumental, Sicília i Verdaguer. Un cop en servei, aquest tram permetrà realitzar el trajecte en aproximadament 7 minuts.
El projecte, la inauguració del qual està prevista per a finals d'any, inclou la línia T4, que partirà des de Verdaguer fins a Sant Adrià, mentre que les línies T5 i T6 mantindran els seus recorreguts actuals.
Tipus de Vies
Existeixen dues modalitats de vies en aquest projecte:
- Des de Passeig de Sant Joan a Glòries: Vies en secció doble amb calçades dobles, coincidint amb el túnel de Rodalies de la línia 2, que uneix l' Estació de França amb Aragó. A causa de la presència del túnel, no és possible desdoblar les vies en aquesta secció.
- Zona de Marina: Via desdoblada amb una secció mar i una altra muntanya, i una calçada central amb un carril bici lateral.
Urbanització i Punts Singulars
- Carrer Cartagena: Es converteix en per a vianants per permetre el gir del tramvia cap a la Diagonal.
- Subestació elèctrica al carrer Nàpols: Una obra de gran envergadura.
- Afectació a serveis: Desviament d' una canonada d' aigua potable a pressió d' 1 metre de diàmetre, amb pantalles protectores.
- Glòries: Ampliació del vestíbul de metro per a accés directe al nivell inferior del museu del disseny.
Enginyeria per a la mobilitat: Energia i Tracció sense Catenària
El tramvia s'alimenta mitjançant el sistema APS, una tecnologia d'Alstom que utilitza un tercer carril central per subministrar energia de manera segura i eficient. Aquest sistema ha estat provat en ciutats com Rio de Janeiro i Bordeus, i SOCOTEC és pionera en la seva integració a Barcelona.
CONNEXIÓ INTERMODAL
Com es resol el Nus de Glòries?
El Nus de Glòries serà un important intercanviador, ubicat davant del Disseny Hub, que connectarà amb el metro i autobusos urbans i interurbans. Aquí, els tramvies canviaran del sistema de catenària elevada al sistema APS (Alimentació pel Sòl).
El Nus de Glòries serà un important intercanviador, ubicat davant del Disseny Hub, que connectarà amb el metro i autobusos urbans i interurbans. Aquí, els tramvies canviaran del sistema de catenària elevada al sistema APS (Alimentació pel Sòl).
SOCOTEC és líder en direcció d'Obra per a Infraestructures
SOCOTEC lidera la direcció d' obra en UTE, aportant caps de tram, tècnics de sistemes, delineants i suport tècnic. A més, realitzem treballs de laboratori i control de qualitat, incloent la supervisió de soldadures entre moltes altres actuacions.
Durant l'estiu, es va coordinar el tall del servei de tramvia a Glòries per a les obres de l'intercanviador, i es va dur a terme una marxa en blanc per provar el nou sistema, demostrant l'alta qualitat de la feina feta.
Amb aquesta obra, SOCOTEC reforça el seu compromís amb la millora de la mobilitat urbana i la implementació de solucions innovadores a Barcelona, seguint la seva trajectòria en projectes d'alta envergadura com l'ampliació de línies de metro i actuacions a Rodalies de Catalunya.