El nou viaducte d'El Castro a l'A-6, que connecta Galícia i Castella i Lleó, ha estat reconstruït i inaugurat.
Aquesta imponent estructura, que es va col·lapsar el 2022, està monitoritzada de forma integral i contínua per SOCOTEC mitjançant una xarxa de sensors que mesuren la deformació, la vibració i la corrosió en temps real.
Aquesta tecnologia permet detectar qualsevol anomalia de manera precoç i prendre mesures preventives, garantint així la seguretat dels usuaris.
La reconstrucció, que ha suposat una inversió de 90 milions d'euros, ha donat com a resultat una infraestructura de cinc carrils, dissenyada per suportar càrregues pesants i condicions climàtiques extremes.
A més de la monitorització contínua, s'han implementat altres mesures de seguretat, com l'ús de materials d'alta resistència i un disseny estructural reforçat.
Aquesta obra d'enginyeria, un veritable repte tècnic a causa de la complexa orografia del terreny, garanteix una connexió segura i fluida entre ambdues comunitats autònomes.
Un sistema de monitorització integral
Gràcies a la col·laboració entre enginyeries, SOCOTEC, Grupo Puentes i Copasa, s'ha instal·lat un sistema de vigilància continu al viaducte. Sensors estratègicament ubicats monitoritzen en temps real l'estat de l'estructura, detectant qualsevol senyal de desgast o dany de manera precoç.
El pla d'auscultació proposat per l'equip de SOCOTEC, monitoritza amb un sistema centralitzat que genera alertes i permet preveure problemes futurs, garantint així la seguretat i durabilitat del viaducte.
Monitorització per a obres d'emergència
La monitorització estructural s'ha revelat com una eina fonamental en situacions d'emergència, com demostra el cas del viaducte d'El Castro. Després del col·lapse parcial de l'estructura, es va fer imprescindible un control exhaustiu durant les tasques de reparació i reconstrucció.
Des del primer moment, el Ministerio de Transportes y Movilidad Sostenible, juntament amb un equip especialitzat de SOCOTEC, va implementar un sistema de monitorització integral. Sensors estratègicament ubicats a tota l'estructura van recollir dades en temps real sobre el seu estat, permetent detectar qualsevol anomalia i prendre les mesures necessàries de forma immediata.
Gràcies a aquesta vigilància contínua, es va poder garantir la seguretat dels treballadors i dels usuaris de la via durant tot el procés de reconstrucció. A més, es van optimitzar les tasques, permetent restablir la circulació a l'A-6 en el menor temps possible.
La informació recollida pels sensors es va centralitzar en una plataforma en línia, la qual cosa va facilitar la gestió, l'anàlisi i la presa de decisions.
Aquesta solució innovadora no només va permetre assegurar l'estabilitat del viaducte, sinó que també va establir un precedent per a la gestió de futures emergències en infraestructures crítiques.
Gràcies a la implementació de l'innovador sistema d'auscultació de SOCOTEC, hem aconseguit transformar radicalment la gestió del manteniment de la nostra infraestructura. En lloc d'un enfocament reactiu, ara tenim un enfocament predictiu, que ens permet anticipar i prevenir possibles falles, optimitzant els recursos i garantint la seguretat i durabilitat de l'obra a llarg termini.
Construcció i obertura al trànsit del viaducte del Castro