- Data (any): Gener 2024 – Gener 2026
- Client: Adif
- Ubicació: Montcada i Reixac, Barcelona, Espanya
- Propietat Fotografia: Adif
SOCOTEC, líder en consultoria d'enginyeria multidisciplinària, s'encarrega de la geotecnia i auscultació en les obres per a soterrar els quatre quilòmetres de la línia R2 de Rodalies al seu pas per Montcada i Reixac (Barcelona).
Aquest projecte, en el qual el Govern central invertirà 540 milions d'euros, té com a objectiu eliminar el traçat en superfície i construir un nou túnel ferroviari, garantint el manteniment de la circulació de trens i evitant danys en les infraestructures confrontants.
Parleu amb els nostres experts
Un Projecte Complex
Un Projecte Complex
El traçat del tram soterrat comença en el barri de Ca Sant Joan a Montcada. La zona de descens s'executarà mitjançant la construcció de pantalles de formigó. SOCOTEC ha implementat una campanya d'auscultació per a controlar un tram d'1 km de túnel excavat en mina i 3 km d'excavació entre pantalles. Utilitzant fites d'anivellament, inclinómetros, piezòmetres i extensòmetres, el monitoratge del terreny garanteix l'estabilitat del túnel.
El traçat del tram soterrat comença en el barri de Ca Sant Joan a Montcada. La zona de descens s'executarà mitjançant la construcció de pantalles de formigó. SOCOTEC ha implementat una campanya d'auscultació per a controlar un tram d'1 km de túnel excavat en mina i 3 km d'excavació entre pantalles. Utilitzant fites d'anivellament, inclinómetros, piezòmetres i extensòmetres, el monitoratge del terreny garanteix l'estabilitat del túnel.
A més, SOCOTEC realitzarà el control topogràfic dels edificis pròxims al traçat per a detectar qualsevol moviment del terreny que pugui afectar les infraestructures.
En paral·lel, es duran a terme diferents sondejos geotècnics per a conèixer les característiques del terreny i la seva interacció amb la infraestructura en execució. Jesús Ros, director de projecte i geòleg de l'equip d'auscultació, destaca la complexitat del projecte degut a la seva ubicació en un entorn urbà densament poblat i amb una geologia complexa.
Desafiaments del Projecte
Ubicació: El túnel creua el nucli urbà de Montcada, la qual cosa requereix mètodes constructius específics.
Geologia: La zona presenta roques fracturades i farciments quaternaris de riu.
Proximitat a Edificacions: La proximitat dels edificis exigeix tractaments del terreny per a protegir els habitatges i garantir la seguretat dels treballadors.
Monitoratge Integral
Per a garantir la seguretat i l'èxit del projecte, SOCOTEC ha implementat un sistema de monitoratge integral que inclou:
Següents Passos
Després de finalitzar el primer tram, el soterrament continuarà cap al nord, travessant el riu Ripoll i l'autopista C-33. Les obres també inclouen la construcció d'una nova estació de viatgers, integrada a la urbanització del tram soterrat.
Expertise en Auscultació, Instrumentació i Geotecnia de SOCOTEC
En SOCOTEC, el nostre equip experimentat i multidisciplinari és reconegut en sectors com el real estigues a Espanya, oferint un enfocament holístic i transversal en cada projecte. La nostra experiència en auscultació, instrumentació i geotecnia ens permet garantir la seguretat i estabilitat de les estructures durant tot el cicle de vida de l'actiu immobiliari. Des d'estudis inicials fins a suport operatiu, proporcionem solucions innovadores i sostenibles adaptades a les necessitats dels nostres clients, contribuint al desenvolupament d'una economia circular i al manteniment de l'entorn.